Svar: Flasker og D-vitamin
25. oktober 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det lyder helt alderssvarende, det du fortæller.
Selvom jeres dreng får flaske, så kan hans spisemønster godt være lidt, som hvis han blev ammet. Og her vil rigtig mange børn spise hyppigere om aftenen, fordi de på den måde fylder sig lidt ekstra op til natten, hvor de så kan sove et lidt længere søvnstræk.
Dertil kommer, at han måske også er begyndt at lade sig forstyrre lidt i løbet af dagen, når han spiser. Han tager måske fat i flaske, slipper den, smiler til dig, tager fat og spiser lidt igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, spiser lidt igen for så atter at slippe - og det kan nogle gange gøre, at han måske ikke helt spiser nok om dagen og derfor søger behovet ekstra dækket aften og nat. Det er derfor en god idé, hvis du kan forsøge at hjælpe ham med at spise tilstrækkeligt og koncentrere sig omkring flasken om dagen, så han får det, han har behov for - dækket hele dagen igennem :)
Hans udregnede væskebehov er lige nu ca. 825 ml i døgnet, da han vejer 5.5 kg og lige er blevet 3 måneder. Behovet øges i takt med at hans vægt stiger. Det betyder, at hvis han lige nu f.eks. spiser 7 flasker i døgnet, så vil han skulle have ca. 120 ml i hver flaske, - spiser han 6 gange i døgnet, så vil han skulle have knap 140 ml i hver flaske. Det er dog stadig vigtigt, at I er lidt fleksible, så han får det, som han viser behov for, så nogle gange vil han naturligt spise lidt mere og andre gange lidt mindre, og det er helt fint. I giver ham ofte ca. 135 ml, nogle gange en enkelt flaske med blot 100 ml, og det lyder meget fint! Samlet bliver hans behov fint dækket.
Og ja, de fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for 6-8 flasker i døgnet, svarende til at de spiser hver 3-4 time. Det er helt normalt og forventeligt og med ca. 7 flasker i døgnet lige nu, så lyder det faktisk lige efter bogen :) I skal derfor ikke begynde at give ham færre flasker og større mængde i hver flaske. Han får sit behov rigtig fint dækket lige nu. Når han bliver 6 måneder, vil han begynde at kunne undvære en flaske om natten og vil derfor ofte trives med 6 flasker, og når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 flasker i døgnet. I takt med at han begynder at få skemad, drikker vand af kop osv. så vil antallet af flasker naturligt blive nedsat. Men lige nu er 7 flasker i døgnet meget fint og helt alderssvarende - og som du selv nævner, så er der ingen grund til at overfylde ham og han så gylper det op :)
Med hensyn til d-vitamin, så lyder anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen nu: "Spædbørn, som indtager 800 ml eller mere dagligt af modermælkserstatning med 1,3 mikrogram vitamin D pr. 100 ml eller mere, skal ikke have D-vitamintilskud".
Du skriver, at han får to typer erstatning NAN Sensilac, som har 1.5 mikrogram pr 100 ml færdig blandet erstatning og NAN Supreme, som har 1.1 mikrogram pr. 100 ml. Du fortæller, at han får ca. halvt af hver, hvilket betyder, at han faktisk ikke når op på 800 ml erstatning i døgnet, der har mere end 1.3 mikrogram D-vitamin. Derfor skal din dreng tilbydes 10 mikrogram d-dråber dagligt.
Hvis han udelukkende fik NAN Sensilac, så ville han være dækket ind via sin erstatning. Han får mere end 800 ml erstatning i døgnet og vil være dækket den vej igennem.
Hvis han udelukkende fik NAN Supreme, så ville hans behov for D-vitamin ikke blive dækket, selvom han fik 800 ml erstatning i døgnet, og han skulle derfor have d-dråber.
Da han får halvt af hver, så når han ikke op på 800 ml erstatning, som indeholder nok d-vitamin og skal derfor tilbydes dette ved siden af.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske