Svar: Flasker og D-vitamin

25. oktober 2020

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder helt alderssvarende, det du fortæller.

Selvom jeres dreng får flaske, så kan hans spisemønster godt være lidt, som hvis han blev ammet. Og her vil rigtig mange børn spise hyppigere om aftenen, fordi de på den måde fylder sig lidt ekstra op til natten, hvor de så kan sove et lidt længere søvnstræk.

Dertil kommer, at han måske også er begyndt at lade sig forstyrre lidt i løbet af dagen, når han spiser. Han tager måske fat i flaske, slipper den, smiler til dig, tager fat og spiser lidt igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, spiser lidt igen for så atter at slippe - og det kan nogle gange gøre, at han måske ikke helt spiser nok om dagen og derfor søger behovet ekstra dækket aften og nat. Det er derfor en god idé, hvis du kan forsøge at hjælpe ham med at spise tilstrækkeligt og koncentrere sig omkring flasken om dagen, så han får det, han har behov for - dækket hele dagen igennem :)

Hans udregnede væskebehov er lige nu ca. 825 ml i døgnet, da han vejer 5.5 kg og lige er blevet 3 måneder. Behovet øges i takt med at hans vægt stiger. Det betyder, at hvis han lige nu f.eks. spiser 7 flasker i døgnet, så vil han skulle have ca. 120 ml i hver flaske, - spiser han 6 gange i døgnet, så vil han skulle have knap 140 ml i hver flaske. Det er dog stadig vigtigt, at I er lidt fleksible, så han får det, som han viser behov for, så nogle gange vil han naturligt spise lidt mere og andre gange lidt mindre, og det er helt fint. I giver ham ofte ca. 135 ml, nogle gange en enkelt flaske med blot 100 ml, og det lyder meget fint! Samlet bliver hans behov fint dækket.

Og ja, de fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for 6-8 flasker i døgnet, svarende til at de spiser hver 3-4 time. Det er helt normalt og forventeligt og med ca. 7 ...

Annonce

... flasker i døgnet lige nu, så lyder det faktisk lige efter bogen :) I skal derfor ikke begynde at give ham færre flasker og større mængde i hver flaske. Han får sit behov rigtig fint dækket lige nu. Når han bliver 6 måneder, vil han begynde at kunne undvære en flaske om natten og vil derfor ofte trives med 6 flasker, og når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 flasker i døgnet. I takt med at han begynder at få skemad, drikker vand af kop osv. så vil antallet af flasker naturligt blive nedsat. Men lige nu er 7 flasker i døgnet meget fint og helt alderssvarende - og som du selv nævner, så er der ingen grund til at overfylde ham og han så gylper det op :)

Med hensyn til d-vitamin, så lyder anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen nu: "Spædbørn, som indtager 800 ml eller mere dagligt af modermælkserstatning med 1,3 mikrogram vitamin D pr. 100 ml eller mere, skal ikke have D-vitamintilskud".

Du skriver, at han får to typer erstatning NAN Sensilac, som har 1.5 mikrogram pr 100 ml færdig blandet erstatning og NAN Supreme, som har 1.1 mikrogram pr. 100 ml. Du fortæller, at han får ca. halvt af hver, hvilket betyder, at han faktisk ikke når op på 800 ml erstatning i døgnet, der har mere end 1.3 mikrogram D-vitamin. Derfor skal din dreng tilbydes 10 mikrogram d-dråber dagligt.

Hvis han udelukkende fik NAN Sensilac, så ville han være dækket ind via sin erstatning. Han får mere end 800 ml erstatning i døgnet og vil være dækket den vej igennem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis han udelukkende fik NAN Supreme, så ville hans behov for D-vitamin ikke blive dækket, selvom han fik 800 ml erstatning i døgnet, og han skulle derfor have d-dråber.

Da han får halvt af hver, så når han ikke op på 800 ml erstatning, som indeholder nok d-vitamin og skal derfor tilbydes dette ved siden af.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder